-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48567 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در زماني كه ياران پيامبر9 به حبشه مهاجرت كردند، آيا قرآن گسترش كافي پيدا كرده بود؟ آيا در نزد پادشاه حبشي سخني از قرآن به ميان آمد؟ لطفاً در اين باره برايم توضيح دهيد.

مهاجرت به حبشه در دو گروه كوچك ده پانزده نفره و يك گروه بزرگتر كه بعداً به گروه اول پيوست، در سال پنجم بعثت و پيش از آن بوده است(ر.ك: فروغ ابديت، آية اللّه جعفر سبحاني، ج 1، ص 309 ـ 313، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، چ پانزدهم، قم، 1377.) و چنان كه ميدانيم، تا آن تاريخ آيات و سورهاي كوچك زيادي نازل شده بود.

در گروه دوم كه به گفتة ابن اثير در ماه رجب سال پنجم بعثت به حبشه هجرت كرد، جعفربن ابي طالب حضور داشت. او در حبشه در نزد نجاشي ـ پادشاه حبشه ـ زماني كه نمايندگان كفار قريش آمده بودند آنها را بازگرداننده به درخواست نجاشي، سخناني دربارة آيين اسلام و احكام و اموال آن ايراد كرد. سخنان شيرين و دلنشين جعفر آن چنان مؤثر بود كه پادشاه حبشه در حالي كه اشك در چشمانش حلقه زده بود، از او خواست تا مقداري از كتاب آسماني پيامبر خود را بخواند. جعفر بن ابي طالب آياتي چند از آغاز سورة مريم را خواند و به خواندن آيات اين سوره ادامه داد و نظر اسلام را دربارة پاكدامني مريم و موقعيت عيسيروشن ساخت. هنوز آيات سوره به پايان نرسيده بود كه صداي گرية شاه و اسقف ها بلند شد و قطرات اشك، محاسن و كتابهايي را كه در برابر آنها باز بوده تر نمود. پس از مدتي، شاه به سخن آمد و خطاب به نمايندگان مشركان قريش گفت: گفتار پيامبر اينها و آنچه را كه عيسي آورده است، از يك منبع نور سر چشمه ميگيرند، برويد! من هرگز اينها را به شما تسليم نخواهم كرد.(ر.ك: همان، ص 315 ـ 316.) سورة مريم براساس ترتيب نزول سورهها ـ به روايت ابن عباس ـ(ر.ك: علوم قرآني، محمدهادي معرفت، ص 90، مؤسسه آموزشي انتشاراتي التمهيد، چ اول، قم، 1378.) چهل و چهارمين سوره است و چنان كه گذشت تا آن تاريخ همه يا بخش زيادي از آن نازل شده بود. سورههايي كه پيش از آن نازل شدهاند، عبارتند از: علق، قلم، مزمّل، مدثر، فاتحه، مسد، تكوير، ليل، فجر، ضحيَ، شرح، عصر، عاديات، كوثر، تكاثر، ماعون، كافرون، فيل، فلق، ناس، اخلاص، نجم، عبس، قدر، شمس، بروج، تين، قريش، قارعه، قيامه، هُمزه، مرسلات، قَّ، بلد، طارق، قمر، ص، اعراف، جن، يس، فرقان و فاطر.(ر.ك: همان.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.